Wat begon met de vraag naar een nieuwe website, mondde uit in een project waarin we binnen twee maanden een breed palet aan online en offline middelen opleverden.
Opdrachtgever
Cultuur Oost
Onze rol
Strategie, Visuele identiteit, Digital Design
Wat begon met de vraag naar een nieuwe website, mondde uit in een project waarin we binnen twee maanden een breed palet aan online en offline middelen opleverden.
Cultuur Oost
Strategie, Visuele identiteit, Digital Design
Cultuur Oost is een netwerk- en expertisecentrum voor kunst en cultuur in Gelderland. Volgens hen – en volgens ons trouwens ook – leveren kunst en cultuur een positieve bijdrage aan persoonlijke ontwikkeling, verbinding tussen mensen en aan de ontwikkeling van de samenleving als geheel. Kortom: een prachtige sector om iets voor te mogen maken.
Thorsten Blokzijl van Cultuur Oost: “We vonden het tijd voor een nieuwe website, wat de aanleiding vormde om kritisch naar onszelf te kijken. Wie zijn we en waarom doen we wat we doen? We zochten een partij die ons kon helpen bij het schetsen van dat complete plaatje.”
Hands kreeg het vertrouwen en kon meteen vol aan de bak: vóór de Provinciale Statenverkiezingen moest het nieuwe verhaal er staan.
“In dat opzicht was er geen ruimte voor fouten of vertraging. We hebben in het begin gezegd: kan het misschien? Dan gaan we ervoor!”
Wat volgde was een intensief proces, waarin gewerkt werd aan het design voor de website, flyers, banners, raamstickers en sjablonen. Als laatste volgde de naamswijziging.
“Die stap was erg spannend voor ons, omdat we al een tijdje onder de naam Cultuurmij Oost bekend zijn. Hands betwijfelde echter of die naam wel duidelijk genoeg was. Dat sloot aan bij geluiden uit het veld: bij onze achterban bleek verwarring te bestaan over het woordje ‘mij’ in de naam. Omdat we onze boodschap krachtig willen overbrengen, besloten we om dat woord weg te halen."
Zo is de eerste stap in het proces gezet: de herkenbaarheid naar een hoger niveau tillen. De tweede stap – nog meer onderscheidend worden – volgt later. Daar hoort ook een nieuw kleurenpalet bij; om voor een zachte en soepele overgang te zorgen zijn de oorspronkelijke huisstijlkleuren nu nog behouden.
“We krijgen meteen al veel positieve reacties op onze vernieuwde identiteit. En we zijn bovendien erg tevreden over het proces; Studio Hands schakelt snel, de lijntjes zijn kort en ze deinsen nergens voor terug. Alle tastbare dingen die worden opgeleverd, zoals tassen, briefpapier en pennen, zijn bovendien duurzaam geproduceerd; daar hoeven we zelf niet eens over na te denken. We voelen ons echt ontzorgd.”
Thorsten
“Dat dit in zo’n korte tijd gelukt is, is bijzonder. Dat was alleen mogelijk door het echt samen te doen. Niet: u vraagt, wij draaien. Maar zoals Hilmer het in het begin al zei: door samen vuur te maken.”
Na de huisstijl en website te hebben opgeleverd vroeg Cultuur Oost ons om ze te helpen een stevige positie in te nemen in de provinciale verkiezingen van maart 2019. Daarom hebben we lijsttrekkers van diverse politieke partijen gevraagd het punt van kunst en cultuur te benoemen in korte video’s. Deze video’s werden zowel verspreid op de social media accounts van deze politieke partijen als natuurlijk door Cultuur Oost zelf.
Kortom: de vraag was een nieuwe website binnen twee maanden. Ons antwoord was een naamsverandering, nieuw logo, nieuwe materialen, een online campagne én een nieuwe website binnen twee maanden. We’re on fire!
Joris Jan Voermans