Innovate Festival

Samen laten we zien dat het hier gebeurt

Hoe ontwikkel je een onderscheidende visuele identiteit, trek je ruim tienduizend bezoekers naar een meerdaags festival én bied je een podium voor ruim 150 innovators die met kunst, techniek en wetenschap de uitdagingen van vandaag en morgen aanpakken?

Drie betrokkenen aan het woord over hoe Hands vijf jaar lang meegroeide van vormgever tot mede-organisator van innovatiefestival INNOVATE.

Opdrachtgever

Stichting
De Innovatiefabriek

Onze rol

Visuele Identiteit
Visuele Communicatie
Website
Creatief directeurschap

DSC01576
INNOVATE_zaterdag_MicheleGiebing-37
WhatsApp Image 2019-10-23 at 17.04.13
43358290_2181927298695845_2518952848285237248_o
INNOVATE_donderdag_MicheleGiebing-136
INNOVATE_vrijdag_MicheleGiebing-95
INNOVATEzaterdag-149
INNOVATEdonderdag-53
71824617_2417188145169758_8876022389356363776_o

Wij waren erbij

INNOVATE laat zien dat het hier gebeurt. Welkom op dit meerdaags festival waar je de wereld van morgen beleeft. Waar de energie van de regio een kookpunt bereikt. Waar eens te meer duidelijk wordt waar Gelderland voor staat. Met een spectaculair event bomvol keynote sprekers over ondernemerschap en innovatie, werd het festival donderdagavond geopend in Spaceship Eusebius. De vrijdag draaide om kennisontwikkeling bij de jeugd en professionals op diverse plekken in de stad. Op zaterdag volgde de publieksdag met de Innovate Experience, een uitgebreid en gratis programma voor alle leeftijden op het rauwe terrein van de Melkfabriek.

Hands geeft het festival vorm, maar lang niet alleen in de betekenis van vormgeving. Onze rol veranderde van grafisch ontwerper in mede-organisator. Fotografie, aftermovie, online en offline campagnes, marketing, budgetten, de aankleding, de organisatie zelf en de invulling van het programma: wij waren erbij.

“De huisstijl en identiteit zijn door Hands neergezet, wat al medebepalend was voor het succes”, aldus Christiaan Holland, mede-initiatiefnemer en in de eerste jaren directeur van INNOVATE. “Ook in de jaren erna blijkt hun kracht: aanvoelen waar behoefte aan is. Welke termen en kleuren passen bij de doelgroep? Hoe zorgen we voor een hoogwaardig en tegelijkertijd aaibaar merk? Hoe bereik je zowel het bedrijfsleven als de mensen uit de stad? Het merk is gegroeid en toch herkenbaar gebleven. Studio Hands heeft deze groei mogelijk gemaakt én is meegegroeid.”

INNOVATE_zaterdag_MicheleGiebing-82
777b6334189485.56dd663d4a3a4
INNOVATEdonderdag-12
25088a34189485.56c71abff219a
INNOVATEzaterdag-217
Plakzuil1
INNOVATE_zaterdag_MicheleGiebing-4
90389f34189485.56dd65a5e1810
INNOVATEdonderdag-21
INNOVATEdonderdag-173

Impact

Tom Kortbeek nam in 2018 het directeursstokje over. “Alles wat je ziet rond INNOVATE is door Hands vormgegeven, maar hun rol reikt veel verder. Hilmer is nu ook organisator en regisseur en adviseert bij de programmasamenstelling.” Is de designrol dan helemaal naar de achtergrond verdwenen? “Zeker niet. Wij makelen en schakelen: we zorgen dat andere partijen beter zichtbaar zijn en meer impact krijgen. Dat vraagt om een vormgeving die enerzijds herkenbaar en sterk is, maar anderzijds ruimte geeft aan de identiteit van anderen. Dat design werkt enorm goed – deelnemers kunnen hun eigen verhaal kwijt en voelen zich tegelijkertijd onderdeel van het geheel.”

Bestuurslid Berry Kessels: “Hands is een van de dragers van INNOVATE. Met een sterke inhoudelijke betrokkenheid, kwaliteitsbewaking en prachtige designs. Het is bijzonder dat we voor zo’n thema als innovatie zo’n gave vorm hebben gevonden, met een festival en meetups. En met een team dat dat zo sterk weet uit te dragen, dat laat zien dat het hier gebeurt. Studio Hands hoort inmiddels zelf bij de partijen die de regio zo gaaf maken.”

Teamsamenstelling

Visuele Identiteit
Studio Hands
Vormgeving
Studio Hands
Ruimtelijk
Studio MetMet
Aftermovie
Mintamatics
Fotografie
Michele Giebing
Artikel
Joris Jan Voermans

Samen de wereld van morgen maken?